יום חמישי, 22 במרץ 2012

בוליביה: סוקרה, פוטוסי והסלאר - חזרתי לטייל.

״אם אין בזה חדש, אז זה לא חדשות״ (תכלס.)


יום טוב ולגיטימי לכולם!
את המייל הקודם סיימתי בעזיבתי את סנטה קרוז, העיר בה השתקעתי למשך 3 וחצי שבועות, עיר שהפכה לסוג של בית זמני בשבילי.

הדרך המקובלת בדרך כלל ע״י תיירים לעשות את הדרך מסנטה קרוז לסוקרה היא ע״י טיסה, כי המחיר שלה מגוחך והיא לוקחת 30 דקות...
אני וצור החלטנו ללכת על האופציה השניה, אוטובוס, כי המחיר שלו הוא עוד יותר מגוחך, ונסיעה של 15 שעות כבר מזמן הפסיקה להפחיד אותנו.. (ברור לכם כבר שבשורות הבאות יתברר שמדובר בטעות פטאלית)

איזו נסיעה... נתחיל מזה שהאוטובוס היה צפוף יותר ממחלקת תיירים של אל על, בלי טיפת מקום לרגליים, לא הייתה משענת הפרדה בין הכיסאות, לא היה מיזוג אויר, היה ריח חריף של גועל נפש, בכל תחילת הנסיעה היה איזה אדיוט שמכר אלוורה וזיין ת׳שכל בלי הפסקה עם ״חידונים״ זוכי פרסים ברמה של כיתה א׳ (לדוגמא: ״כמה פעמים מופיעה הספרה 9 מ1 עד 100?״ אחרי מליון תשובות מישהו זרק ״20״ לאויר וקיבל אלוורה במתנה), ולא מספיק כל זה - גם כל הדרך שנסענו בה הייתה ברובה כביש עפר מפוצץ בבמפרים.
באמת שהתעוררתי איזה 50 פעמים מזה שנגחתי בחלון!

יש לציין גם שהם לא חזקים בזמנים כלל וכלל, האוטובוס יצא ב5 (במקום ב4) והיה צפוי לנסוע 17 שעות.
ב7 בבוקר התחלנו הקרנה באייפוד של חגיגה בסנוקר כדי להעביר את השלוש שעות האחרונות הצפויות, ולפני שזאב רווח הספיק לשים את הפאה הבלונדינית, כבר הגענו לסוקרה (לפעמים מרוויחים מהשכונה).

סוקרה - מעוז האירופאים:

סוקרה היא בעצם עיר הבירה השניה של בוליביה (הגיוני), עיר גדולה מאד בגובה 2500 מ׳, מה שכמובן יצר טמפרטורה פטגונית לעומת החום הישראלי של סנטה קרוז.
משום מה, יש איזה קטע אצל כל האירופאים להשתקע בסוקרה (כפי שעמית התריע מראש), באמת שאפילו כשהייתי באמסטרדם לא ראיתי כל כך הרבה בלונד מסתובב ברחוב!
ה״אטרקציה״ היחידה שעשינו ביומיים וחצי בעיר הייתה ה״דינו טרקס״ - מאין אתר ארכאולוגי ששימר עקבות של דינוזאורים.
את המקום מקשטים בובות גדולות של דינוזאורים שככל הנראה נגנבו מסינמה סיטי רשל״צ, יש בו מוזיאון ועמדת תצפית על הקיר עליו השתמרו העקבות.
הסיור במקום היה מעניין (קצת ברכיוזאורוסים?!) אך לא מרשים בעליל!!

בשלב זה גם התחלנו ליישם את מה שאני אוהב לקרוא לו ״הארוחה הכלכלית״ - עוף מטוגן (המוווון שמן), צ׳יפס, אורז וקולה במשו כמו 9 שקל, שזאת בעצם הארוחה הנפוצה בבוליביה.
מעבר לזה, רק הסתובבנו בעיר, שתינו בירה ושיחקנו פרו.

לאחר יומיים לקחנו מונית (יש פה טרנד חזק לעשות נסיעות של שעתיים-שלוש במונית כי זה במחיר בדיחה) לפוטוסי...

פוטוסי - מכרות אבץ וחוסר בחמצן:

כשהגענו לעיר, ישר התחלתי להרגיש איך האויר מתחיל להיגמר לי בריאות..
פוטוסי היא עיר בגובה 4000 מ׳, מה שאומר שהאויר יותר דליל ובקושי יש חמצן, ככה שאחרי כל עליה שעשיתי (ובעיר הזאת יש רק עליות וירידות - הבניה היא ערבית לחלוטין הן מבחינת האדריכלות והן מבחינת בחירת השטח, ובכלל העיר נראית כמו קסבה) סיימתי מתנשף ועם כאבי ראש.
התמקמנו בהוסטל אירופאי לחלוטין, וכבר סגרנו בו את הסיור מכרות ליום שלמחרת...

זחילות, נגיחות וטינוף במכרות פוטוסי:
סיור המכרות של פוטוסי הינו האטרקציה העיקרית בעיר, ואחת המפורסמות בבוליביה.
בפתיחת היום הגיע המדריך (שברוך השם דיבר אנגלית), והעלה אותנו על ציוד מלא של עובדי מכרה - מכנסי ג׳יפה, חולצת ג׳יפה, מגפיים אטומות למים (קצת ג׳יפה), שק מג׳וייף לשמירת החפצים וקסדה עם פנס (אני מאמין שלפחות לאחד מהאנשים שלבש לפני את הקסדה היה שיער ג׳יפה). אם היה צומח לי זקן כמו לבן אדם נורמאלי והייתי חצי מטר פחות בגובה, הייתי נראה כמו גימלי משר הטבעות.

בתור התחלה נסענו לשוק של עובדי המכרה, שם הראו לנו באיזו קלות אפשר לרכוש עלי קוקה, אלכוהול 96% (שמסתבר שהוא נחשב למשקה פה בפוטוסי) ודינמטים!
כן, אפשר לקנות נפצים, פתילי השהייה ודינמיטים בקיוסק רנדומלי בשוק. בטיחותי.

משם המשכנו למכרות עצמם, שם אחרי חצי שעה שבה חיכינו שהמדריך יסיים להשתכר יחד עם עובדי המכרה - נכנסנו פנימה.
ההליכה במכרות הייתה אדירה וחוויתית, לא חשבתי שאי פעם אייחל להיות נמוך (אם לא הייתה לי קסדה הייתי פותח את הראש ב20 נקודות שונות).
אורח החיים של העובדים שם הוא קשה ומעניין מאד, הכורים מתחלקים לקבוצות עצמאיות (המכרות כבר שנים לא שייכים לממשלה), ועובדים משהו כמו 16-24 שעות ברצף, 6 ימים בשבוע, והדבר היחיד שמעניין אותם מעבר לכסף והאבץ שהם מוצאים - זה אלכוהול.
הם פשוט שיכורים במשך כל זמן העבודה שלהם! יש להם גם קטע של אמונות טפלות, כך שבכל פעם שהם פותחים את פחית הבירה שלהם (אקט רוסי מאד בפני עצמו) הם שופכים קצת על האדמה לפני שהם שותים (התיאוריה שלי היא שאם הבירה שלהם לא הייתה כל כך גרועה הם היו חושבים פעמיים לפני שהם שופכים אותה). יש להם גם פסלים של אלילים, והם מאמינים שאם הם נוגעים בזין של הפסל זה מוסיף להם פוריות (אחד הכורים ניסה באופן נמרץ מאד לשדל את הבנות שהיו איתנו בסיור לקחת חלק בטקס המקסים הזה).

אחרי מלא זחילות והיג׳דייפות יצאנו החוצה, ונסענו לתחנה האחרונה, ה״מפעל״ שבו מעבדים את המינרלים שנמצאו במכרה.
אין ספק שגם שם זה נראה מאד פרימיטיבי, וגם שם העובדים היו מבושמים לחלוטין (אחד מהם היה שיכור מדי בשביל לעזור בעבודה, אז הוא החליט שהוא עוזר למדריך שלנו וניסה להסביר לנו דברים, רק שהוא לא הצליח להשלים יותר מ2 מילים ברצף... השתנו שם מצחוק).

סה״כ נראה לי שזאת האטרקציה הכי הארדקור שהייתה לי בטיול!

*נקודה שאני ממש רוצה לציין ואין לי מקום הגיוני לדחוף אותה - כשאתה שואל בוליביאני איפה נמצא מקום מסוים, הוא תמיד יענה לך ״en la esquina" (״בפנייה״).
איזו פנייה, איזה רחוב, כמה הליכה, לאיזה כיוון - כל אלה נשארים בגדר תעלומה.

אז לאחר 2 לילות בעיר המאד הגבוהה הזאת, לקחנו אוטובוס לאויוני - העיר המרכזית בחלק המדברי של בוליביה.

סלאר דה אויוני - 3 ימים של מדבר, קרקרים ואוראו:

בהגעתנו לעיר חברנו לעוד 4 ישראלים יקרים - טל לש, רימר השבדי, אלון ״שרנו שירים״ ואוליבר משחקי מילים, וסגרנו יחד איתם את הטיול לשלושה ימים הבאים (יש לציין שבאויוני יש יותר סוכנויות נסיעות מבני אדם, מה שהופך את חוויית סקר השווקים לקצת יותר מעצבנת מהרגיל).
לקראת הטיול הצטיידנו בכמות לא מבוטלת של עוגיות אוראו (בבוליביה לעומת ארגנצ׳ילה, לאוראו יש באמת טעם של אוראו, והמחיר שלו הוא בערך 80 אגורות ישראליות לחבילה של 4 עוגיות..), ובכמות עוד יותר לא מבוטלת של club social - הקרקרים הקדושים של בוליביה (ח״ח לטלמה שהכירה לי אותם), מהסיבה שחשדנו כי האוכל בסלאר לא עומד להשביע אותנו..

ביציאה לטיול הכרנו את נהג הג׳יפ שלנו - ויסנטה הטיפש - בחור שאפילו לא יודע לדבר ספרדית שוטף (הוא בכלל דובר קצ׳ואה - השפה השניה בבוליביה), ונוהג להצחיק את עצמו בכך שהוא מחקה קולות של לאמה בכל פעם שהוא עובר ליד אחת.
את הג׳יפ ציידנו כיאה לישראלים טובים באייפוד עם מיטב המוזיקה המקומית, כאשר שיר הנושא של הסלאר היה לא אחר מאשר ״קרוקודיל ירוק״ של עוזי פוקס, שיר טפשי מאד שבאופן לא מובן השתחל לי לרשימת השמעה.

בהתחלה נסענו ל״בית הקברות לקטרים״ של אויוני, שהוא בעצם סוג של בית קברות לקטרים, ולאחר מכן נסענו למדבר המלח הגדול.
אני מניח שאין מישהו שלא נתקל בעבר במהלך שוטטות רנדומלית בפייסבוק באחת מ״תמונות הסלאר״ המביכות והמפורסמות (לדוגמא - בחור גדול מימדים אוכל פרינגלס שעליו נמצאים כל חבריו הגמדים, אשר נראים מפוחדים ועושים תנועות טפשיות עם היד), שמנצלות בעצם את העובדה כי בסלאר אפשר לאבד בקלות את אומדן המרחק, כי מדובר במשו כמו 12 אלף קמ״ר של אדמה שטוחה לחלוטין.
מה שבאמת מדהים (ואת זה אי אפשר לתפוס בתמונות) זה שאשכרה מדובר בפלטה עצומה של מלח!!
כמובן שרק אחרי שמתיישבים על האדמה מבינים שמלח יכול גם ללכלך, במיוחד בגלל שהאדמה קצת רטובה, מה שהופך את הבגדים לגוש לבן וקשיח.

אחרי שגם אנחנו קיימנו את הטקס הישראלי הכל כך מחייב, והבכנו את עצמנו מול המצלמות, המדבר ואלוהים - נסענו להוספדחה וסיימנו את היום הראשון בסשן של ״דורק״, משחק רוסי ודי טפשי, שכן אין בו מנצח.

ביום למחרת נכנסנו לפארק לאומי ״Eduardu avaroa״, שם עברנו בין לגונות מפוצצות בפלמנגואים, שנראו צפופים כמו עננים ורודים (עננננים), ביקרנו בגייזרים מפחידים למראה, וטבלנו במעיינות חמים (לאור העובדה ששכחתי לשים קרם הגנה ביום הקודם, המעיינות חמים היו חווייה דיי מזוכיסטית בשבילי).
הפארק הזה פשוט מדהים, בעיקר בזכות העובדה שמדובר במדבר חום-צהוב לחלוטין, שמוקף כולו בפסגות מושלגות!

יש לציין שבכל הטיול בקושי ראינו קבוצות אחרות של ישראלים, ובעצם כמעט כל הזמן היינו צמודים לקבוצה מוזרה של אירופאים, שאותה מנהיג בחור שנראה כמו לקס לות׳ר/פיירלואיג׳י קולינה (מקווה שאין כאן מישהו שגם לא ראה סופרמן וגם לא אוהב כדורגל). 

את הערב השני העברנו עם משחק הלגימה הידוע ״siete boom״ (כמו שבע בום רק שבספרדית זה הרבה יותר מצחיק), וביום שלמחרת עשינו את דרכינו חזרה לאויוני, עוברים דרך לגונות נוספות, מחזה יפייפה כשמדובר במדבר.

חזרנו לאויוני, ומשם לקחנו באותו ערב אוטובוס (יש קטע חזק בבוליביה למכור לך כרטיסי אוטובוס בטענה שמדובר באוטובוס יוקרתי, וכשאתה עולה על האוטובוס ומגלה שהוא לא בדיוק מה שציפית, כבר אין לך עם מי לדבר) לעיר הבירה של בוליביה (חוץ מסוקרה), האחת והיחידה - לה פז.



וכל זאת ועוד יסופר במייל הבא, שאני מבטיח שיקח לו לפחות שבועיים להגיע,
ועד אז, אני ממליץ לכולם לעצור לביקור בחמת גדר, שם תפגשו את הקרוקודיל הירוק, שאוהב אך ורק מוזיקת רוק.

ואז אולי תבינו דבר או שניים על משמעותו של טמטום :)


אם אתה מחפשים אותי, אני בesquina...

ביי!


בתוך מכרות פוטוסי

פארק Eduardu avaroa

פארק Eduardu avaroa

יום שלישי, 13 במרץ 2012

בוליביה: הפסקונת קצרה בסנטה קרוז.


״Hablo mucho, entiendo poco״ (משפט המפתח החדש שלי).

מיאאררררדה!!

מה קורה איתכם אנשים?!
איך עברה תקופת המבחנים??
איך הולך בעבודה?!
והכי חשוב - איך הייתה העד-לא-ידע???

לפני כ3 שבועות לערך נחתתי בבוליביה, לאחר התכלבות חסרת הומניות בטרמינל הגרוע עד בזיוני של בואנוס איירס, שבו לא שמעו על המונחים ״שמירת חפצים״ ו״קידמה״.
כבר ביציאה מהמטוס לביקורת דרכונים, יכולתי לתת למקום את התואר המתבקש והמאד אסוציאטיבי להודו-

שכונה.

קשה למצוא תיאור טוב מזה.
שדה התעופה הגדול ביותר בבוליביה ואין אפילו מסוע למזוודות, הבנאדם בא וזורק אותן פנימה.
7 טפסים שצריך למלא, 4 תורים לעמדות שונות שחותכים אחד את השני, ו0 אנשים שיודעים לענות לך על איזשהי שאלה.
עברתי סוףסוף את מסלול המכשולים המטופש ויצאתי אל תחילתו של הפרק השני בטיול שלי.

סנטה קרוז - התאקלמות קצרה במדינה חדשה:

אז מהשדה תעופה לקחתי אוטובוס מקומי לכיוון מרכז העיר...
סנטה קרוז בנויה בצורה טיפה מוזרה, כך שיש את מרכז העיר (שם ממוקמים רוב ההוסטלים/שווקים/וכו׳) שבנוי כעיגול ומסביבו עוד 2 מעגלים חיצוניים, בקיצור העיר עגולה.
כשירדתי ממש על המעגל החיצוני מהאוטובוס, הנהג לא טרח להזהיר אותי לגבי מה שמחכה לי בפנים...

קרנבל, בסנטה קרנבל, אם שמת בגדים שאתה אוהב - חבל:
מרגע הכניסה למרכז לא יכולתי לעבור מטר בלי שישפריצו עלי מים, קצף, או במקרה הגרוע ביותר - צבע.
לילדים המקומיים פשוט לא היה אכפת שאני עם התיקים שלי עלי ונטול הגנה לחלוטין, גם בקשותיי החוזרות ונשנות לרחמים לא עזרו, הם פשוט באו אלי בפנים והשפריצו עלי מכל הבא ליד.
כשהגעתי להוסטל המוצ׳ילה שלי הייתה כבר חצי סגולה, כמו הבגדים שלי (שהצבע לא ירד מהם לעולם) והעור שלי (שלקח בערך שבוע עד שכל הצבע ירד ממנו)...
בעצם כל 4 הימים הראשונים בסנטה קרוז היו הליכה בתוך שדה קרב (מיותר לציין שהבגדים שאיתם הגעתי היו הבגדים היחידים שלבשתי עד לסוף הקרנבל), מה גם שהעיר הייתה שונה לחלוטין בגלל שרוב החנויות היו סגורות.

אז מה בעצם עשיתי כל כך הרבה זמן בסנטה קרוז? שימו לב להפתעה שאני עומד להנחית עליכם -

פוקר:
סוף כל סוף הגעתי לעיר שבה אני יכול לשחק בקזינו פוקר על איזה בליינדים שאני רוצה, כמה זמן שאני רוצה, אפילו על איזה מטבע שאני רוצה (בבוליביה הדולר משמעותי אפילו יותר מהמטבע המקומי), וכל זה מול שחקנים בינוניים מינוס שנותנים את כספם בשמחה למוצ׳ילר העני.
אמנם בוליביה היא מדינת עולם שלישי, אבל לפחות בדבר אחד היא הרבה יותר מתקדמת ונאורה ממדינת ישראל וזה בהבנה כי פוקר הוא המשחק הטוב ביותר שקיים.
בשל החסך העצום שיש לי מפוקר בישראל, העייפות המצטברת שלי מההתרוצצויות בפטגוניה וכאב הבטן הפטאלי שקיבלתי אחרי יומיים בעיר - החלטתי להישאר בעיר תקופה ארוכה ולשחק.
הלו״ז שלי התהפך לחלוטין, עברתי לישון בין השעות 8 בבוקר ל16:00, וביליתי את רוב השעות שלי ביום בקזינו.
הסצנה שם כל כך חזקה ברמה שיש להם מועדון חברים (שכמו שאתם מכירים אותי גם נרשמתי אליו), וטורנירים עם ניקוד שקורים פעם בשבוע, שהמנצח בהם בסוף החודש מקבל גביע ומדפיסים פוסטר עצום עם התמונה שלו (למרות שסיימתי מקום ראשון בטורניר, היה כבר מוגזם להישאר את כל מרץ בסנטה קרוז רק בשביל להבטיח לעצמי פוסטר :)) ).
*מספר דברים שיכולים לקרות רק בשולחן פוקר בבוליביה:
- באותו שולחן יחד איתך יושבים אמא, הבן שלה, הבן השני שלה, הבת שלה והחבר של הבת שלה. כן, חצי מהשחקנים בשולחן לא מעלים אחד על השני - פייר!
- תשמע באותו שולחן ספרדית, פורטוגזית, פלמית, אנגלית, ונכון לשבועות האחרונים גם עברית...
- הדילר לוקח מהקופה טיפים על דעת עצמו.
- יש באותה יד לשחקן אחד AA, לשני KK, לשלישי QQ ולרביעי זוג ג׳וקר.
- אנשים ישוו ה-כ-ל עם יציאה לפלאש, גם אם העלת 1000 על קופה של 100.
- בנאדם שצמוד לבקבוק בירה ישווה אול אין עם כלום, ינצח עם ראנר ראנר, ויקום מהשולחן כי הוא בכלל לא הבין שהוא ניצח, הוא בכלל לא יודע את החוקים של המשחק וסתם נמאס לו מבלאק ג׳ק.

אפשר לסכם את חוויית הפוקר כמעשירה (מכל הבחינות), ובהחלט תורמת לקידום אחת המטרות של בוליביה - הימנעות מביקור בכספומטים :)

אנקדוטות וסיפורים שונים מה3 שעות ביום בהם לא ישנתי או שיחקתי (אין רצף כרונולוגי, תחבירי או רעיוני):
- בהוסטל שבו ישנתי חי לו טוקן, שהוא בערך החיה היפה ביותר שראיתי בחיים, נראה כמו בובה וכל היום מדלג בין אורחי ההוסטל ותר אחרי פירורי לחם.
- באותו הוסטל יש גם ארוחת בוקר מפחידה (הייתי אוכל אותה לפני השינה), שבה בדרך כלל הייתי מעמיס על הצלחת באזור הקילו-קילו וחצי של מנגו.
יום אחד באה אלי אשה זקנה וממורמרת על החיים ואמרה לי (באנגלית צחה): ״למה אתה לוקח כל כך הרבה ולא משאיר לאחרים?״. אחרי שניסיתי להסביר לה שיש עוד מנגו במקרר והאבסה היא אחת מהעקרונות עליהם הומצא ה״בופה״ מלחתחילה, היא אמרה לי את המשפט הבא: ״הסתכלתי עליך אוכל ואין לך נימוסים, זהו מקום רק לאנשים מחונכים״. זה היה הקטע שבו הסתובבתי והלכתי (לאחר מכן היא הלכה ״להגיד״ אותי לצוות של המקום והם כמעט השתינו לה מצחוק בפנים).
- אני הולך לי בהוסטל ופתאום שומע מישהו מכריז ״אדון גלעדי״. לאחר 2 שניות שבהן אני מנסה להיזכר מתי בפעם האחרונה הצגתי את עצמי פה בשם משפחה שלי, אני מסתובב ורואה את טלמה! איזה צחוקים!
- המוניות פה הן בעצם רכב פרטי שמחליט להשלים הכנסה, אז הוא קונה בסופר מדבקה/נורה שכתוב עליה ״Taxi" ומתפקד כמונית לכל דבר.
בעצם, רוב הרכבים פה הם מוניות!!!
 - במהלך השהות שלי ניסיתי גם הוסטל אחר (בית הטוקן היה יקר פצצות), אצל קשישה אחת בת איזה 100. בכל יום מחדש הייתי צריך לשכנע אותה שאני כבר ישן אצלה בהוסטל כי היא פשוט לא זכרה אותי, זאת למרות העובדה שהייתי הלקוח היחיד במקום.
אחרי מספר ימים בהם מאסתי מלחכות שעתיים במצטבר ביום ליד השער, חזרתי לטוקן.
- האוכל פה פשוט מצוין! רוב הזמן התמקדתי בפיצה, סטייקים ואוכל מקסיקני. באופן כללי הכל פה על טהרת השמן...
המחירים פה זולים באופן משמעותי מארגנצ׳ילה, מה שמאפשר לחיות טוב ולהפסיק עם הקטע המעיק של לבשל.
- ישראלי אחד מההוסטל נכנס לכלא הבוליביאני על זה שהוא גנב מנגו מהמקרר!!!
- באחד הערבים האחרונים בעיר פגשתי ישראלי שעבד לפני הטיול כטבח בדיקסי וקיבלתי את המתכון!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

אחרי שבועיים וחצי בסנטה קרוז, קצת נמאס לי מההפסקה, אז חתכתי עם טלמה וחברותיה תום וענבר, ל״בירת התיירות״ - סמאיפטה.

סמאיפטה - פול ביתוש:

אז נסענו לנו לסמאיפטה, נסיעה של 3 שעות במונית (במחיר בדיחה) בדרכים הרריות שהוציאו אותי קצת מהראש של סנטה קרוז והחזירו אותי להרגשה של טיול..
התמקמנו בהוסטל בוליביאני טיפוסי, עם מים קפואים וחדרים בלי מאוורר, הוסטל שבו מקבלי ההחלטות העיקריים הם היתושים שתוקפים אותך בין אם אתה אשכנזי/מזרחי/מעורב, ובין אם אתה ישן/ער/מתעפץ. אתה נעקץ כל הזמן.

פעילויות מסמאיפטה:
 - "fuerte" - אתר שרידים של האינקה שממוקם חצי שעה מהכפר, מאד מעניין רק חבל שלא היה להם מדריך לספק לנו ונאלצנו להסתפק בברושור כדי לקבל מידע.
- פארק ״אמבורו״- יצאנו לטיול חד יומי בפארק, בחלק שמתחיל מלגונה ״וולקן״ ונגמר בכפר ברמחו.
המדריכה שלקחה אותנו הייתה מחוץ לעניינים בקטע אחר ועשתה סירקולים בשטח ללא כל קשר לכיוון או לטופוגרפיה.
- ה״רפוחיו״ - שקר כלשהו שמצטייר כגן חיות, אך בפועל מדובר בחצר עם 2 כלובים ו5 קופים.
- אכילה, שתיה, מריחת אלתוש, שינה בין זמזום לזמזום.

לאחר מכן חזרנו לסנטה קרוז, שם העברתי יומיים נוספים, ולקחתי אוטובוס לסוקרה עם צור עוף מרק שבדיוק הגיע מברזיל.

אז נובמוס עד המייל הבא,
שיהיה לכולם המשך חגים מצוינים,
Wem pem pem Buenos días izquierda derecha.

פארק אמבורו

fuerte - שרידי אינקה ליד סמאיפטה