יום חמישי, 12 בספטמבר 2013

טבעונות - מנקודת מבט של קרניבור אמיתי


טבעונים... איכשהו, בכמה שנים האחרונות, הכמות שלהם עלתה בצורה דרסטית.
יכול להיות שזה שזה בגלל גארי, אני דווקא חושב שזה בגלל שרק לאחרונה התחילו לחשוף את האמת שמאחורי תעשיית הבשר, חלב וביצים בעולם, ואנשים פתאום התחילו להבין שהארוחה שלהם הלכה פעם.
נתחיל מזה שאין לי שום דבר נגד טבעונים או טבעונות, אני באופן כללי חושב שכל בנאדם שמוכן לעשות שינוי דרסטי בחייו כדי להתאים אותם לאידיאולוגיה שלו - ראוי להערכה, אני אפילו סבבה עם העובדה שהם נוהגים להביע את דעתם גם מול מי שלא רוצה לשמוע (למרות שמטיפנות היא אחת התכונות הפחות אהודות עלי), כי הם רואים את את עצמם כמגנים על החלשים, אז זכותם.
לאור העובדה שהנושא מעסיק אותי מאד בשנה האחרונה מבחינה ערכית, אני ינסה לשפוך על רגל אחת את נקודת המבט שלי. מיותר לציין שזה קצת חופר...
חבריי הטבעונים - אין שום מטרה לפגוע.


״בני אדם לא אמורים לאכול בעלי חיים״
מה זה בכלל ״אמורים״? ברוב הדיונים שהיו לי בנושא, העלו בפני את הטענה שבני האדם הם לא קרניבורים, וגוף האדם לא נועד לאכילת בשר.
וואללה, לשמחתי הרבה אני לא מדען ואני לא באמת יודע להגיד אם בשר מזיק לגוף שלנו או לא. בואו נצא רגע מנקודת הנחה שהוא כן מזיק לנו לבריאות (ונתעלם מהעובדה שמי שלא צורך בשר זקוק ל״תחליפים״...חשוד?!). לצערנו הרב, חלק גדול מהפעולות שאנחנו עושים ומהמוצרים שאנחנו צורכים לא תורמים לנו יותר מדי לבריאות... מנהיגה במכונית ועד לשתיית אלכוהול. אז כנראה בריאות היא לא בדיוק המניע העיקרי שלנו בחיים..
בני האדם הם סוג של בעל חיים. ואת הטענה הזאת אני שומע בעיקר מטבעונים. אז בואו נדמיין סיטואציה לא סבירה - כל החזירים בעולם פתאום מתחילים לרקוד גנגנם סטייל. 5 פעמים ביום בשעות קבועות. כנראה שבכמה עשורים הקרובים זה יראה לנו מוזר, אבל אחרי זמן מסוים אף אחד כבר לא יגיד ״חזירים לא אמורים לרקוד״, כי חזיר זה חיה וככה הטבע יצר אותו, בצורה שבה בשלב מסוים באבולוציה הוא יתחיל לרקוד.
אז בואו נחזור למציאות. בני אדם התחילו (שוב, לטענת הטבעונים) כאוכלי צמחים, ומשלב מסוים הם התחילו לצוד ולאכול בשר. איך אפשר להגיד שהמעבר הזה לא טבעי?!? הוא כן טבעי, כי הוא קרה. 
ולגבי הטענה שאומרת כי אנחנו כבר לא צדים את בעלי החיים, אנחנו מגדלים אותם מראש לשחיטה - טענה נכונה לגמרי. אבל גם זה, ע״פ הטענה שבני האדם הם חיות בעצמם, טבעי לחלוטין.


״בשר זה רצח, כל אדם בעל מוסר יפסיק לאכול בעלי חיים, חלב וביצים״
מוסר... מילה מדהימה. אולי אחת המילים האהובות עלי בעולם. בעיקר בגלל שזאת אחת המילים היחידות שלא תקבל את אותה הגדרה בדיוק מפי שני אנשים שונים. כל אחד תופס אותה בצורה אחרת, והפריסה של ההגדרות שלה היא אינסופית. 
אחד חושב שלהרוג אנשים חפים מפשע זה הדבר הכי לא מוסרי בעולם, השני חושב שזה כל כך מוסרי שזה יסדר לו 72 בתולות.
אחד חושב שלהעלים מס זה לא מוסרי כי תשלום מס זה החובה שלו כלפי החברה, השני חושב שזה מוסרי מאד כי אתה דופק את המערכת שדופקת אותך.
אז איך אפשר לתת הגדרה כללית, או אפילו הגדרה של חברה מסוימת למילה הזאת? אי אפשר. כל אחד מחליט מהו סולם הערכים שמנחה אותו. 
ובנקודה הזאת אני בדרך כלל שומע את הטענה ״להרוג זה קו אדום״. נתחיל מזה שאני לחלוטין לא מתנער מההגדרה ״להרוג״. אנחנו חד משמעית הורגים חיות. אבל האם באמת קיים דבר כזה "קו אדום"?
כמו שאני רואה את זה, כל אחד מאיתנו, תחת נסיבות מסוימות, היה מוכן גם להרוג בנאדם. רובנו היינו צריכים להגיע למצב קיצוני שבו מאיימים על בן משפחה או חבר שלנו, חלק קטן מאיתנו היה מוכן להרוג כדי לקבל מליון שקל.
בני האדם לאורך ההיסטוריה הרגו אחד את השני בקרבות ומלחמות בשביל דברים הרבה פחות חשובים מאוכל.
אז אם אנחנו מוכנים להרוג אחד השני (תחת נסיבות מסוימות), לא מפתיע שאנחנו מוכנים להרוג יצורים חיים אחרים. דרך אגב, גם אם נפסיק לשחוט ולאכול אותם, אנחנו עדיין הורגים אותם, רק מהעובדה שאנחנו מזהמים את האוויר שלהם ומשתלטים להם על אזורי המחיה. בני אדם יכלו לחיות בשיתוף עם שאר בעלי החיים, אבל לאור הטבע שלנו, השתלטנו על כדור הארץ והרסנו הכל בדרך. אנחנו יכולים להגיד על עצמנו שאנחנו לא מוסריים? אנחנו המצאנו את המושג הזה! 
אנחנו מי שאנחנו, אם אלוהים (או מה שזה לא יהיה) היה רוצה משהו אחר מאיתנו, הוא היה יוצר אותנו אחרת.
דרך אגב, אני חד משמעית מרגיש התלבטות מוסרית כשאני אוכל בשר, אבל ממשיך עם זה כי זה מהווה חלק יותר מדי חשוב בחיים שלי. מה שבטוח, אי אפשר לשפוט את רמות המוסר של אדם אחר, כי המוסר שלו בוודאות מוחלטת יהיה שונה משלך.

״אפשר להסתדר גם בלי בשר״
אין ספק בכלל. אפשר להסתדר בלי בשר. אפשר להסתדר גם בלי נעליים ומכונית.
להסתדר זאת מילה נרדפת ללשרוד. כבר הוכחנו שכדי לשרוד לא צריך יותר ממערה, קרשים, ושיח חובזה.
אבל פה נכנסים כבר לשאלות פילוסופיות כמו ״למה אנחנו חיים?״. 
אז אחרי שחיפשנו וחיפשנו אחרי איזושהי מטרה נעלה שלשמה יצרו אותנו, וכמובן שלא מצאנו, נשאר לנו רק להמציא לעצמנו תכלית מסוימת. חלקינו בחרנו להאמין כי אנחנו פה רק כשלב ביניים עד למעבר לעולם יותר טוב, וחלקינו האינטליגנטי מאמין שאנחנו חיים פעם אחת בלבד, ולכן כדאי לנצל את זה.
אז מי מאיתנו שהחליט שהתכלית שלו מסתכמת בלחיות כדי לשרוד ולהמשיך את שם המשפחה שלו, יכול בכיף להעביר את חייו בלי דירה, מכונית, בשר, טיולים, עישון, טיסות, סקס למטרות הנאה, סרטים, מוזיקה וכו׳..
כמובן שאף אחד לא מכיר מישהו כזה, מהסיבה הפשוטה שלשרוד כבר מזמן לא מספיק לנו. אנחנו מחפשים משהו אחר. רובנו קוראים לזה ״אושר״ (למרות שמעטים מאיתנו יודעים להגדיר אותו). 
אני למשל, כמו רובנו, פשוט משתדל לעשות כמה שיותר דברים שאני אוהב. בעיקר בגלל שאני לא רואה טעם ותכלית בלעשות משהו שאני לא אוהב.
רצה הגורל, והדבר שאני הכי אוהב לעשות בעולם זה לאכול...מבחינתי זאת אחת ההנאות הטובות ביותר שיש לעולם להציע.
וכמובן שכשאני אומר לאכול, אני מתכוון לאוכל טעים, כי אם האוכל לא טעים אז הוא כבר לא לצרכי הנאה, הוא לצורכי הישרדות, וכבר סיכמנו שזה לא מספיק.
אז כמובן שאני יכול ״להסתדר״ עם אכילת קינואה ומלפפונים, אבל אני ממש לא אוכל כדי לחיות, אני חי כדי לאכול.
***מיותר לציין כמובן שאוכל טוב בוודאות כולל בתוכו בעל חיים/מוצר חלב, והמקרים הבודדים היוצאי דופן מעטים ושוליים מדי.***
אז יבואו ויגידו - יש הנאות אחרות בחיים, למען המוסר אפשר לוותר על ההנאה של האוכל. אז זה נכון. יש אנשים שיכולים לוותר על אוכל טוב, כי הם גם ככה לא מתלהבים ממנו יותר מדי. אבל האם למען המוסר נוותר גם על נהיגה במכוניות כדי לא לזהם את כדור הארץ? האם למען המוסר נפסיק להתרבות, כי ברגע שבני האדם ייעלמו מהעולם שאר בעלי החיים יוכלו לחיות כאן בשקט?
אין פה תשובה נכונה או לא נכונה.


לסיכום, לדעתי צריך להבין ולהפנים שאנחנו, בני האדם, מתוך הטבע שלנו, הורסים ומשתלטים על כל מה שקורה סביבינו. אפשר לשנוא את זה, אפשר לקרוא לזה אכזריות, אבל זה מי שאנחנו.
אותם אנשים שבחרו ללכת נגד הטבע האנושי כדי לחיות על פי הקווים המוסריים שלהם, אתם בהחלט משהו מיוחד, רק חשוב שתזכרו שמוסר הוא לא אקסיומה והגדרתו משתנה בין אדם לאדם.
ולגבי חבריי הקרניבורים - אני ממליץ לכם לשאול את עצמכם שאלות, לקרוא כתבות ולהטיל ספק, כי להעמיד פנים כאילו לא מדובר בהרג זאת נאיביות ואטימות, ולעשות משהו רק מתוך הרגל זה אף פעם לא חיובי.

צום קל ומצחיק לכולם!




4 תגובות:

  1. בתור קרניבור שגם התעסק הרבה בנושא,
    הגעתי למסקנה שאכילת הבשר בצורה הנוכחית תסתיים בקרוב, עוד במאה הקרובה.
    אם תחקור את המוסריות של החברה ולא האדם הפרטי אתה תראה שיש שינוי מהותי, אם בעבר הלא רחוק היה נהוג לתלות אנשים ברחוב, להחזיק עבדים, לנהל קרבות דם בזירות, זנות מוצהרת וכו' וכו'.
    אני מסכים שמוסר זה עניין אינדיבידואלי, אבל יש מוסר חברתי מערבי והוא לא יאפשר את הסבל הזה, מה שיאפשר את המעבר הוא בעיקר טכנולוגיה של תחליפים שיספקו את אותה חוויה ללא התעשייה.

    השבמחק
  2. אהבתי את שכתבת.
    רק הערה קטנה לכל הפילפולים, ההתחכמויות, שאילת שאלות וחיפוש תשובות:
    באנו לעולם הזה לעשות טוב. לאכול בשר, חלב, וביצים כיום, זה לעשות רע! רע מאוד!
    באהבה רבה.
    טבעונית.

    השבמחק
  3. הפסקה שלך על המוסר מזעזעת, נראה לי היא תזעזע אפילו קרניבור. כדי להתחמק מהשאלה המוסרית אתה קובע ש". מה שבטוח, אי אפשר לשפוט את רמות המוסר של אדם אחר, כי המוסר שלו בוודאות מוחלטת יהיה שונה משלך". רגע, בא לי ללכת לעזה ולהרוג את כולם שם, לפיך אתה לא יכול לשפוט אותי. בא לי לרצוח את מי שתפס לי את החנייה , מי אתה שתגיד שזה לא מוסרי. אתה אכן מעלה שאלות כבדות משקל בנוגע למשמעות המוסר, עולם ברור שללא קשר לשאלת הטבעונות, צריך לפתור שאלות אלה כי אחרת פילוסופית חזרנו לתוהו ובוהו

    השבמחק
  4. אתה צודק, הבעיה היא שהשאלות האלה אינן פתירות וגם לא בטוח שאי פעם יהיו פתירות, והדבר היחיד שמונע מאיתנו לחיות בתוהו ובוהו הוא לא ה"מוסר" אלא שלטון החוק, כי ברור לשנינו שאם החוק היה מאפשר היינו רואים הרבה אנשים שהולכים לעזה וטובחים וגם לא מעט אנשים שרוצחים כי תפסו להם את החניה.

    החוק הוא קו אדום שאמור לעבור במקום כשלהו על "סקלת המוסר" של חברה מסוימת... ואז כמובן האדם מתעסק בשאלה "עד כמה שווה לי להסתכן ולעבור על החוק?".

    השבמחק